Maar liefst 61% van de bedrijven in Nederland draagt actief bij aan de samenleving. Dit gebeurt vaak in de vorm van sponsoring en giften. En 20% van de bedrijven biedt een mogelijkheid tot medewerkersvrijwilligerswerk. Maar hoe geven die bedrijven nu exact vorm aan hun vrijwillige inzet? Hier vind je tips en verhalen van ondernemers en medewerkers over de inzet en de impact van medewerkersvrijwilligerswerk in hun bedrijf.
De ouderen van verschillende verzorgingshuizen in de Randstad hoeven niet de lucht in om te genieten van de gastvrijheid van de cabincrew van KLM. Medewerkers die tijdelijk zijn uitgevallen re-integreren namelijk in de zorg. Omgaan met verzuim via maatschappelijke inzet, zo doet KLM dat. Lees meer over Re-integratie via vrijwilligerswerk in de zorg: de KLM-methode
Wat kan onze toegevoegde waarde zijn in lokale maatschappelijke vraagstukken? Dat is de vraag die Hieroo zich altijd stelt. In jaarlijkse maatschappelijke challenges, onderdeel van het bedrijfs-DNA, gaan medewerkers aan de slag met thema’s die in de stad spelen. Lees meer over Hieroo: betrokken stadsburgers door maatschappelijke challenges
Tijdens de Partnerdag van NL Cares ontmoetten we Erik Hoogenhout, Director Business Development, Marketing & Operations bij CMS. Naast vele andere vormen van maatschappelijke betrokkenheid, doet het kantoor in het kader van Social Return voor het Ministerie van BZK ook vrijwilligerswerk. Lees meer over Impact maken via Social Return: advocatenkantoor CMS traint statushouders
MKB Limburg, Present Parkstad en Bizzomate slaan de handen ineen om in Limburg een sociale golf op gang te brengen. Eentje waarbij bedrijven lokaal gekoppeld worden aan non-profitorganisaties en iets kunnen betekenen voor mensen die het nodig hebben. Lees meer over Hero for one day: een succesvol evenement voor Limburgse MKB'ers die goed willen doen
Dat de wereld van SROI aan het veranderen is, bleek al uit eerdere verhalen die we bij Good Busy vertelden. KWS, infrastructuurspecialist en Stichting Utrechtse Uitdaging, bemiddelaar tussen bedrijven en non-profitorganisaties, zijn er blij mee. Lees meer over Maatschappelijk kapitaal als social return: het verhaal van KWS en de Utrechtse Uitdaging
Een op de tien kinderen in zijn stad leeft in armoede. Antoine Teurlings, Business Consultant bij DLL, schrok ervan toen hij dat hoorde en wist: hier moet ik wat mee. Als bestuurder bij een speelgoedbank kan hij zich maatschappelijk inzetten en groeit er zelf als mens door. Lees meer over Hoe één middag vrijwilligerswerk het leven van Antoine (DLL) veranderde
Of hij misschien zin had mee te doen met een vrijwilligersproject? “Laat ik maar gewoon doen”, zei de relaxte Boudewijn en zo werd hij, destijds stagiair bij marketingbureau Monkeys & Bananas, gekoppeld aan Erik. Een match made in heaven bleek het te zijn. Lees meer over Van vrijwilligerswerk tot vriendschap: het verhaal van Boudewijn en Erik
Voorheen ging social return vooral over arbeidsparticipatie. Nu steeds meer over een bredere sociale impact. Een goede zaak, vindt Rik Jansen, coördinator SROI bij Sweco. De kanteling naar vrijwilligerswerk met thema armoede- en eenzaamheidsbestrijding past goed bij het bedrijf. Lees meer over Sweco draagt bij aan veranderende invulling van social return
Erkend worden als mens is het allerbelangrijkst, vindt Camiel van Damme. Het is daarom de missie van zijn bedrijf Dutch Leaders om mensen te coachen en te inspireren om met elkaar een mensgerichte organisatie te vormen. Vrijwillig bijdragen aan een goed doel is een vast onderdeel van hun programma. Lees meer over Zingeving als core business: bij Dutch Leaders kan iedereen van betekenis zijn
Volg Vereniging NOV: FacebookTwitterYoutubeInschrijven nieuwsbrief Hart voor vrijwilligerswerk? Word lid als organisatie!
Partners:
Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.
Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.
Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.
Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.