Hoeveel bedrijven zijn er actief op het gebied van medewerkersvrijwilligerswerk? Wat zijn de effecten voor de medewerkers? Wat is de social impact? Hier vind je de feiten en cijfers rondom maatschappelijk betrokken ondernemen en vrijwillige inzet door bedrijven bij elkaar. Deze feiten en cijfers komen uit nationaal en internationaal onderzoek.
Ongeveer 43% van de Nederlanders doet vrijwilligerswerk. De een doet het misschien voor de eerste keer en ander doet het al jaren en is een doorgewinterde vrijwilliger met veel ervaring.
De verschillende stadia die je doorloopt in vrijwilligerswerk zijn een beetje te vergelijken met reizen. Lees hier meer
Zowel nationaal als internationaal wordt er regelmatig onderzoek gedaan naar vrijwillige inzet door bedrijven en de impact daarvan op samenleving, bedrijf en medewerkers. Good Busy volgt deze onderzoeken en deelt analyses en praktische inzichten uit deze onderzoeken. Ook ondersteunt Good Busy dat er meer (wetenschappelijke) kennis en inzicht over medewerkersvrijwilligerswerk verzameld en gedeeld wordt.
Good Busy is aangesloten bij het wereldwijde netwerk van Points of Light. Hiermee blijven we op de hoogte van internationale ontwikkelingen. Points of Light schreef een interessant artikel over de voordelen van maatschappelijke inzet van medewerkers gekoppeld aan HR-doelen. Lees meer over Business case voor het verbinden van corporate volunteering met HR-doelen
Het VU-onderzoek Geven in Nederland 2024 heeft dit jaar als bijzondere toevoeging een unieke onderzoeksspecial over medewerkersvrijwilligerswerk. Dit onderzoek biedt waardevolle inzichten voor bedrijven. Good Busy heeft 10 belangrijke inzichten uit dit onderzoek op een rij gezet. Lees meer over Hoe Good Busy is ondernemend Nederland?
Works4U uit Engeland heeft voor het eerst onderzoek gedaan naar medewerkersvrijwilligerswerk vanuit de ervaringen van de medewerkers. Steeds vaker organiseren de medewerkers dit programma zelf. Lees meer over UK Employee volunteering - 2022-2023 report
Bijna 40% van het midden- en kleinbedrijf besteedt tijd aan maatschappelijke initiatieven. Daarnaast wil nog 6% er volgend jaar mee starten. Dat er zoveel enthousiasme en energie bij mkb’ers is om zich in te zetten voor de lokale samenleving is Good Busy erg blij mee. Lees meer over Wat we al wisten en ook uit onderzoek blijkt: MKB’ers geven veel tijd aan de maatschappij
IAVE, een organisatie die vrijwilligerswerk promoot en versterkt, heeft een groot wereldwijd onderzoek gedaan naar de stand van zaken met betrekking tot medewerkersvrijwilligerswerk. Good Busy neemt je mee in de wereldwijde trends en ontwikkelingen die uit dit onderzoek naar voren komen. Lees meer over Internationale trends in employee volunteering
Doing good is good for you. Het is de titel van een van de onderzoeken waaruit blijkt dat medewerkers een beter humeur krijgen door vrijwilligerswerk, graag bij een maatschappelijk betrokken bedrijf werken en minder snel vertrekken. Lees meer over deze impact! Lees meer over Het effect van vrijwilligerswerk op medewerkers en maatschappij
De wereld van corporate social impact en medewerkersvrijwilligerswerk is continu in beweging. Maatschappelijke ontwikkelingen zoals meer aandacht voor mens, milieu en samenleving en meer behoefte aan zingeving onder werknemers klinken ook in deze wereld door. Hoe speel je daarop in? Lees meer over 5 trends in vrijwilligerswerk en corporate social impact
Op de dag van de liefde hebben we een mooie luistertip voor je. Professor Robert Waldinger, onderzoeker van de ‘Study of Adult Development’ vertelt hoe verbinding maken met andere mensen leidt tot meer gevoel van levensgeluk. Lees meer over Verbinding en gulheid voor meer levensgeluk
Uit een recente literatuurstudie over ‘skills-based volunteering’ blijkt dit type medewerkersvrijwilligerswerk meerdere voordelen te hebben voor bedrijven en maatschappelijke organisaties. Lees meer over Voordelen van skills-based vrijwilligerswerk voor bedrijven
In steeds meer bedrijven komt het begrip ‘skills-based volunteering’ voor. Een recente literatuurstudie heeft zich gericht op het in kaart brengen van onderzoeken die zich hebben gericht op het snijvlak van medewerkersvrijwilligerswerk en inzet van vaardigheden. Lees meer over Wat is skills-based volunteering?
Waar bedrijven en maatschappelijke organisaties elkaar ontmoeten, onstaan mooie verbindingen. Het is echter goed te beseffen waar je als bedrijf op moet letten om te zorgen dat de impact zo groot mogelijk is. In dit artikel bespreken we drie valkuilen. Lees meer over Drie valkuilen van bedrijfsgiften in natura en medewerkers-vrijwilligerswerk
Wat was het geefgedrag van bedrijven tijdens het eerste coronajaar? In het onderzoek ‘Geven in Nederland’, dat al sinds 1995 loopt, werd dit onderzocht. Dr. Stephanie Koolen-Maas en Dr. Dick de Gilder bespreken vier inzichten over geefgedrag van bedrijven. Lees meer over Vier inzichten over bedrijfssponsoring en bedrijfsgiften in 2020
Veel bedrijven binnen het midden- en kleinbedrijf (MKB) staan positief tegenover maatschappelijke inzet door medewerkers. Ook gebeurt er al heel veel, vaak onbewust, maar toch kunnen er ook redenen zijn waarom bedrijven (nog) niet begonnen zijn aan medewerkersvrijwilligerswerk. Lees meer over 3 redenen waarom bedrijven (nog) geen medewerkers-vrijwilligerswerk doen
Spaans onderzoek van Bea Boccalandro laat een 16% stijging van employee engagement zijn bij medewerkers die actief zijn met medewerkersvrijwilligerswerk. Lees meer in haar onderzoek. Lees meer over Vergroot je employee engagement
Volg Vereniging NOV: FacebookLinkedInYoutubeInschrijven nieuwsbrief Hart voor vrijwilligerswerk? Word lid als organisatie!
Partners:
Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.
Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.
Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.
Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.