Voor veel vrijwilligersorganisaties is het een terugkerend probleem: waar vinden we voldoende vrijwilligers om onze activiteiten uit te voeren? Het werven van vrijwilligers vereist een goed doordachte aanpak die in feite niet zonder het opstellen van een vrijwilligersbeleid kan. Door het opstellen van een vrijwilligersbeleid maak je voor jezelf duidelijk naar wie je precies op zoek bent.
Belangrijk is ook dat je aan de buitenwereld laat zien waar je voor staat en wat je doet. Niemand gaat zich als vrijwilliger inzetten voor een organisatie waarvan niet duidelijk is wat ze wil bereiken en hoe ze dat denkt te gaan doen.
Daarnaast is het belangrijk om je al actieve vrijwilligers als ambassadeur in te schakelen. Als zij enthousiast zijn over hun vrijwilligerswerk, zullen zij dat enthousiasme ook aan anderen overbrengen. Schakel dus het netwerk van je vrijwilligers in.
Veel gestelde vragen (FAQ)
Hieronder volgen de antwoorden op veel gestelde vragen. Wij hebben geprobeerd deze antwoorden zo duidelijk mogelijk te maken zonder in jargon te vervallen. Het overgrote deel van vrijwilligersorganisaties en vrijwilligers vinden hier de antwoorden waarnaar zij op zoek zijn. Staat het door jou gezochte antwoord er niet bij? Stel je vraag op het Open Forum.
Stappenplan Laten zien wat je doet
De missie en ambitie van je organisatie en de manier waarop je die uitdraagt bepalen of en hoe mensen zich als vrijwilliger voor je organisatie willen inzetten. Moderne vrijwilligers kunnen kiezen uit honderden interessante organisaties. Dus je moet duidelijk maken waarom ze voor jouw organisatie zouden moeten kiezen. Dit kan via de volgende zes stappen.
- Bepaal je visie en missie. Wat is de droom van je organisatie en hoe ga je die verwezenlijken
- Wat onderscheidt jouw organisatie van andere (vrijwilligers)organisatie. Hoe organiseer je het vrijwilligerswerk en welke nieuwe of andere manieren van werken zet je daarbij in
- Klopt het beeld dat de buitenwereld van je organisatie heeft (het imago) met het eigen beeld van de organisatie (de identiteit). Lopen die uiteen, dan kan dit de werving belemmeren.
- Maak gebruik van je achterban.
- Geloof in je organisatie en straal dit uit.
- Verkoop de organisatie. Maak gebruik van goede verkooptechnieken. Verplaats je bijvoorbeeld in de klant, in dit geval dus potentiele vrijwilligers: wat hebben die nodig?
De meest succesvolle manier om nieuwe vrijwilligers te werven bestaat uit het inschakelen van het netwerk van al actieve vrijwilligers zowel als de achterban van de organisatie. Je vraagt je huidige vrijwilligers of zij niet iemand kennen die geschikt is en of zij die potentiële vrijwilliger persoonlijk willen benaderen. Uit onderzoek van het CBS blijkt dat de meest genoemde reden waarom mensen vrijwilligerswerk zijn gaan doen is dat zij ervoor gevraagd zijn.
Voor deze manier van werven hoef je je niet te beperken tot het inschakelen van de al actieve vrijwilligers. De achterban van je organisatie is breder dan alleen de vrijwilligers. Verschillende mensen zijn op verschillende manieren betrokken. Ze zijn ex-vrijwilliger, bloggen of twitteren graag over je organisatie of doneren incidenteel geld. Ook deze brede achterban kan je inschakelen bij het werven van vrijwilligers.
Voor een methode die deze aanpak in de praktijk brengt, zie Meer Vrijwilligers in kortere tijd (MVKT) onder goede voorbeelden.
De beste handleidingen bevinden zich in handboeken die zich niet alleen beperken tot het werven van vrijwilligers, maar ook allerlei andere aspecten van het werken met vrijwilligers behandelen. De volgens ons beste handboeken vind je op de pagina over Handboeken vrijwilligersbeleid.
Er is geen eenvoudig recept voor het werven van vrijwilligers. Maar de wervingscirkel helpt je een plan te maken voor de werving:
- Je krijgt helder wat je wilt bereiken en wat je doelgroep is.
- Je ziet dat kieskeurig zijn in de werving eerder méér resultaat oplevert dan minder.
- De nieuwe vrijwilliger ziet dat het werk hem ook wat oplevert.
- Je leert dat het loont om door de ogen van de doelgroep te kijken.
Hoe werkt de wervingscirkel?
Met de wervingscirkel ga je op zoek naar nieuwe vrijwilligers voor je organisatie. Je volgt vijf stappen:
- Het doel: wat wil ik bereiken met de werving?
- Wat is de doelgroep, wie wil ik bereiken?
- De boodschap: Wat vraag ik? Wat heb ik een vrijwilliger te bieden?
- Welk middel kan ik gebruiken om mijn doelgroep te bereiken?
- Hoe organiseer ik de wervingsactie? Wie doet het en wanneer? Hoeveel mag het kosten?
Download de wervingscirkel.
- Meer vrijwilligers in kortere tijd (MVKT) is een methode die is ontwikkeld door Sportservice Noord-Holland. Kern is een belactie waarin alle leden en ouders van jeugdleden worden benaderd. Niet wat de organisatie wil staat centraal in het telefoongesprek, maar wat de potentiele vrijwilliger te bieden heeft. Natuurlijk komt er meer bij kijken dan alleen een belactie naar de achterban, maar de methode laat zien dat gerichte en persoonlijke werving zeer succesvol kan zijn. Op de website van MVKT lees je er meer over.
- De website van Amnesty is ook een goed voorbeeld van hoe je mensen verleidt om vrijwilliger te worden. Uitgangspunt is namelijk de behoefte van de potentiele vrijwilliger. Of zoals Amnesty het formuleert: "Kijk wat het beste bij jou past".
Veel vrijwilligersorganisaties willen vooral het type vrijwilligers in huis halen dat ze nog niet hebben. Meestal lukt dat niet. Het simpele antwoord hierop is: soort zoekt soort. Als binnen je organisatie vooral gepensioneerden actief zijn, is de kans klein dat je aantrekkelijk bent voor jongeren. Je zult dan veel moeten veranderen om je organisatie echt klaar te maken voor deze doelgroep. Jongeren gaan voor flexibele klussen, snel resultaat en veel inspraak. Als je die zaken niet kunt of wilt bieden is het niet zinvol om in te zetten op het werven van jongeren. Je kunt dan beter een andere strategie kiezen. In het voorbeeld van de organisatie met voornamelijk gepensioneerden, zou je ervoor kunnen kiezen om vooral in te zetten op de bijna gepensioneerden.
Over het werven en werken met jonge vrijwilligers, zijn er op Movisie.nl nog verschillende andere publicaties te vinden. Naast Klaar voor jongeren is er bijvoorbeeld Verovering van de jongerenmarkt en Verzilver de inzet van jongeren (pdf).
Specifieke doelgroepen
Overigens is er zoveel te vertellen over het werven van specifieke doelgroepen (waaronder jongeren), dat we daarvoor een aparte pagina hebben gemaakt.
Behalve het raadplegen van handboeken, kun je ook een training volgen. Veel vrijwilligerscentrales of vrijwilligerssteunpunten bieden een dergelijke cursus ook aan. Adressen vind je op deze pagina.